tisdag 7 december 2021

OS-Guld i St Levene etc

En härlig flerdagarstur ”uppåt” ett blåsigt schlätta till att börja med för att därefter bryta av med höjdmeter på Kinnekulle och över Billingen.

Första dagen blev en klassiker,  raka vägen till Herrljunga, inga konstigheter, till Grästorpasjön och en lite småkylig övernattning om jag minns rätt. Efter frukost rullade vi vidare mot Grästorp…Vara…ja vart vi nu skulle hamna. Det blev Vara och Kebabtallrik inkl cola och irriterande getingar till lunch. 

Efter lunch siktade vi mot St Levene och i skuggan pausade vi och såg Armand Duplantis vinna OS-Guld. Efter den urladdningen tog batterierna mer eller mindre slut i både kroppar och mobil så en snabb ”bokning” på Majorsalléns B&B i Lidköping gjorde att det blev raka stora vägen mot Lisch.
Trodde ju på medvind hela dagen men det blev helt tvärtom…..vilket är extra irriterande just mellan Vara och Lidköping där det är….öppet och platt…vi hankade oss ändå dit till slut. 

Vi slickade våra sår och kopplade loss våra väskor till dagen efter och rullade fina vägar upp mot Kinnekulle utan packning. Små grusvägar och fikastopp i Blomberg. Sedan tog vi den mindre trafikerade ”nedervägen” förbi Råbäck etc så vi kom ut norr om själva högkullen.
För att ta oss tillbaka mot Lidköping fanns två alternativ. Norra uppfarten (tuff stigning) rakt över högkullen eller den mer förlåtande ”gurkelisten”, en väg som går i en gurkform runt västra sidan. Veronika fick välja och valde nordsidan. På toppen finns en restaurang, kan va det som avgjorde för det närmade sig lunch. 
En imponerande cykling (av Veronika) uppför kröntes med lunch och återhämtning på toppen innan den helt fantastiska hemfärden tog vid. 25 km mer eller mindre konstant nedförsbacke med undantag av en liten knäppa i Källby.
Sammanfattning: Skönt med en dag utan full packning på cyklarna.

Dag 3 siktade vi mot vår säsongsplats på Fjällets Camping, a k a gräsmattan hos min syster. 
Ankrade till i Götene och lunch på nån grill där. Sen är det ju till att cykla lite höjdmeter fram till Stöpen/Ulvåker innan det planar ut sista kilometerna. Men även platta km ska cyklas vilket vi fick erfara idag. Jag kan även ha ”skönmålat/killgissat” avståndet till slutmålet ett par gånger också. Särskilt jobbigt då om man som Veronika fått känning i ett knä. 

På detta följde vilodag/test av knä-cykling till Biltema där vi köpte räkmackor till hela ”högen” och mumsade på till lunch. Vi hann även med en OS-final i fotboll och en OS-semi i handboll. Förutom de resultaten var det en fantastisk vistelse i Fjället.

Hemfärd med olika färdmedel.
På med full packning igen och tramp in mot Skövde o vidare mot Borås. Tyvärr protesterade Veronikas knä lite för mycket så tåget fick bli räddningen för henne. Tråkigt nog :-( 
Precis när jag lämnat henne o började trampade mot Falköping kom regnet. Två tråkigheter på en gång. 
Så SkulStensValTorbjörntorp tuggade jag mig förbi med bra tryck innan hungerhammaren hotade mig o jag fick gå i depå i Falköping. Den soliga sidan av Falköping skulle det visa sig för på andra sidan mötte jag åska, blixtar, skyfall à la Mordor och fick återigen söka depå. I en busskur i Kinnarp? Slutarp? Åsarp? Trädet? Kommer inte ihåg vilket. Vet att jag stannade på ett ICA i nästkommande by o köpte cola iallafall. 

(CYKELTIPS!! Vill man ha en härlig cykelupplevelse ska man cykla banvall. Min favorit är helt klart Borås-Falköping. Eller Ulricehamn och söderut mot Tranemo. Bilfritt och ”branta backar-fritt”. Dessutom fantastiskt naturskönt. Särskilt efter Blidsberg och norrut.)

Utan malörer, med en derbyseger som bränsle (dif-AIK 1-4) och lite oregelbundna regnskurar som svalkade skönt tog jag mig hela vägen till Borås igen. 
Home safe.


Utsikt norrut från Kinnekulle.

Cykel på pizzeria i Falköping.

Cyklar och trött cyklist i Timmersdala. Innan serpentivägen.

Tältplats nr 1.

Stark cyklist uppför nordsidan på Kinnekulle.

Kinnekulle från sydöst.



Som sagt. Plats nr 1.

En fin kôpp.

Infarten till serpentinerna i Timmersdala.

Klassisk vy Kinnekulle.

Grästorpasjön.

Hungrig i Falköping.

Banvall söder om Falköping på väg in i åskoväder.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar