onsdag 29 juni 2022

Om björn.

”Panikbokade motell i ren utmattning på toppen av Teton Pass…..Hade inte ett uns ork att leta tältplats och dessutom antagligen bli uppäten av en björn.”

Det kan ju tyckas slött att boka motell så fort det blir lite jobbigt och raljant att dra björn-kortet dessutom. Sanningen är den att tröttheten bara spelade en mindre roll i det beslutet. Den största anledningen är faktiskt björnen. Eller rättare sagt min förmåga att skydda både den och mig. 

Jag befinner mig just nu mitt i ”bear country”. 

Här finns det svartbjörn. 

På riktigt. 

I skogen precis runt hörnet.

Björnspray har jag, det rekommenderas men är inget som krävs. Det som krävs är dock att man förvarar sin mat och egentligen allt ex tandkräm och tandborste, schampoo, allt som avger en doft som kan locka dit björnen, till o med kläderna man lagade mat i säger en del, i en säker behållare när man campar. Det är jag helt övertygad om att mina cykelväskor inte är. 

Campingarna är inte säkert att de tillhandahåller det åt en. Vissa har lådor man lägger sakerna i, men inte alla. Inte ens Department of Wildlife and Agricultures (osäker på exakt benämning) campingar. De är ju ändå någon sorts myndighet. Det är eget ansvar att lösa det. Så better safe than sorry tänkte jag….blir även motell nästa natt. På en ranch.

Nu har jag nog bara idag kvar här i björnriket. Sen är det Wyomings kalare landskap som gäller.

Igår lämnade jag alltså Idaho för fortsatt färd i WY. Den fjärde staten jag cyklar i efter Oregon, Washington och Idaho. En ganska liten stat om jag ser rätt på kartan. Fast det är väl en definitionsfråga kanske. 

Välkommen till Wyoming tror jag det står där under.

Vilket välkomnande sen då.

After Bike.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar